Om mig

Jag är en 40-årig väldigt löparintresserad tvillingpappa, numera separerad, boende i Sollentuna, uppvuxen i Norrland. Vet inte vilken ambtion jag har med denna blogg men råkar du ha hittat hit så blir jag glad. Jag försöker annars att hitta min väg i löpningens mysterier och vill försöka att utvecklas så bra jag kan utifrån de möjligheter jag har med småbarn och heltidsarbete. Mitt huvudmål är än så länge att gör en så bra tid som möjligt på maraton men har även en del ambitioner på 10 km, halvmara och Lidingöloppet.

tisdag 10 maj 2011

Besvikelsen har lagt sig!?

Den största besvikelsen har väl lagt sig nu efter lördagens fiaskobetonade insats på Kungsholmen runt. Sprang ett vanligt 14 km långt distanspass i går i kuperad terräng. Jag kan inte påstå att det kändes särskilt bra. Sprang i helt vanligt 4,45 tempo men kroppen var ganska tung och jag kände mig ganska mentalt oengagerad i passet. Jag vet inte om lördagens misslyckande får mig att vara revanschsugen eller om det får mig att tappa ett visst mått av självförtroende inför mina eventuella möjligheter till en bra tid på maran.
Jag jobbar just nu egentligen mest med att inte tänka så mycket på det som hände. Det hela är ju förstås ganska enkelt. Allt handlar egentligen om att åter hitta glädjen i löpningen. Försöka att inte fundera för mycket på tempo och tidskrav. Jag vet att jag trots allt är ganska väl förberedd inför maran. Den tid som är kvar kan nog inte påverka det slutgiltiga resultatet i allt för stor utsträckning.
Det handlar om att minska mängden något. Köra vissa nyckelpass och sedan bara vänta och försöka att vara så fokuserad jag kan den 28:e maj på förmiddagen. Försöka att hitta den positiva energin och faktiskt inse och förstå att det jag nog kanske är bäst på vad gäller löpning är att springa ganska länge i relativt högt tempo. Det är den vetskapen och den erfarenheten jag tar med mig till starten den 28:e maj.
I morgon är tanken annars att ett långpass ska genomföras i den rådande värmen. Tror egentligen att det kan vara ganska bra att springa ett långpass i värme. Maran brukar ju inte direkt erbjuda oss ett svalt väder. Jag är bara lite villrådig just nu hur långt och hur snabbt jag bör springa. Tittar man runt och läser olika träningsprogram så är det inte helt enkelt att hitta en samstämmighet vad gäller längd och tempo på långpassen när maran börjar närma sig. Åsikterna och teorierna kring detta spretar ganska rejält. Jag kan dock tänka mig att morgondagens långpass åtminstone inte blir längre än 30 km. Huruvida jag springer det lugnt, medellugnt eller kanske med en fartökning får morgondagen utvisa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar