Om mig

Jag är en 40-årig väldigt löparintresserad tvillingpappa, numera separerad, boende i Sollentuna, uppvuxen i Norrland. Vet inte vilken ambtion jag har med denna blogg men råkar du ha hittat hit så blir jag glad. Jag försöker annars att hitta min väg i löpningens mysterier och vill försöka att utvecklas så bra jag kan utifrån de möjligheter jag har med småbarn och heltidsarbete. Mitt huvudmål är än så länge att gör en så bra tid som möjligt på maraton men har även en del ambitioner på 10 km, halvmara och Lidingöloppet.

onsdag 22 december 2010

Långpasstempo!

Jag måste medge att jag var en aning orolig för vilket underlag jag skulle få under fötterna vid gårdagens långpass. Hade faktiskt mentalt förberett mig för ett väldigt lugnt tempo, kanske ner mot 5,20 eller något liknande. Ganska snabbt insåg jag dock att underlaget var helt ok, trots det ymniga snöandet dygnet innan. Plogbilarna hade jobbat på bra och då jag sprang en del i villakvarteren i Sjöberg och Danderyd så funkade det hela väldigt bra. Tempot blev därför strax under 5 minuter/km istället. Ett ganska behagligt långpasstempo.
Mina långpass ligger allt som oftast annars i ca 4,45 tempo. De går m.a.o. i ungefär samma tempo som mina vanliga lugna distanspass. Det komiska i det hela är att jag nästan inför varje långpass funderar på att försöka att ta det riktigt lugnt. Har börjat inbilla mig att det kanske vore bra att springa en del långpass så där jogglugnt, helt utan ansträngning. Jag misslyckas kapitalt vid varje tillfälle. Jag startar alltid för snabbt… typ 4,35 allt som oftast… bromsar mig sedan ner en aning i fart för att nästan alltid hamna i 4,45-4,50 tempo. Nu är detta tempo inte superlugnt men heller inte särskilt jobbigt så anledningen att jag ständigt hamnar i detta tempo måste ju helt enkelt ha sin förklaring i att jag helt enkelt gillar att springa i detta tempo. Så jag skulle gissa att jag förmodligen hamnar här på kommande långpass i vinter också, om vägunderlaget tillåter dvs.
Just tempot under långpassen är väldigt roligt att jämföra mellan olika löpare. Jag har sett löpare som gör 2,50 på maran och springer långpassen i 5,30-tempo. Å andra sidan har jag sett löpare som gör maran på 3,15 och springer dem i 4,30-tempo. Sedan allt däremellan. Så – återigen – vad är rätt och vad är fel? Svaret tror jag är… inget är rätt och inget är fel så länge man trivs med det. Jag har dock börjat fundera på om inte en ökad mängd borde föra med sig att jag ska sänka tempot, åtminstone på vissa av mina långpass. En del långpass tror jag däremot behöver gå i ett lite högre tempo eller åtminstone med insprängda fartökningar för att vänja sig vid ett högre tempo med trötta ben.
Jag antar dock att jag fortsättningsvis kommer att fundera fram och tillbaka angående långpasstempo oavsett om jag tror mig ha bestämt mig för en strategi eller inte. Ibland får man väl bara låta känsla styra så får det bli vad det blir.
Nog om detta. Julen står för dörren och imorgon bär det av upp till Norrland, närmare bestämt Ö-vik och mina föräldrar. Vi firar jul där och sedan åker vi vidare upp till Christinas föräldrar i Umeå. Alltid lika trevligt att komma upp till Norrland för att träffa släkt och vänner. Dessutom längtar barnen alltid till våra norrlandsvisiter. Däremot är jag lite rädd för vad kylan ska ställa till med. Löppass i -20 grader är inte roligt. Jag får väl söka upp något löpband  i värsta fall för vila är väl inget bra alternativ?  J

5 kommentarer:

  1. Precis sådär blir det för mig på mina långpass också även om jag tänkt att ta det lugnt. En aspekt med att springa så lugnt som i 5:30-tempo är ju också att det tar så lång tid innan man är hemma igen...

    Passar på att önska dig ett God Jul Thomas.

    Idag hoppas jag inviga mina nya Adios med ett bandpass på lunchen, sedan blir det nog vila fram till juldagen så får vi se hur mycket snö som kommer då.

    SvaraRadera
  2. Jag kan också skriva under på detta. Känner igen mig väldigt väl i detta. Nästan lika svårt att springa långsamt som fort :)

    SvaraRadera
  3. Har samma problem, långsamma långpass funkar inte för mig utan sällskap. Vad som är bäst är nog väldigt personligt. På vår nivå tror jag iofs det kvittar då vi utvecklas av regelbunden träning och successivt stegrad intensitet.

    God jul och gott nytt år!!

    SvaraRadera
  4. Säg till om du hittar några löpband i Umeå som har öppet. Sticker själv till svärfar i Umeå ikväll.

    //Mats

    SvaraRadera
  5. Låter som fler har liknande problem. Skönt att höra :) Du har nog väldigt rätt i det du skriver hempa. Egentligen kanske det inte har så stor betydelse.

    Önskar såklart också er alla en God jul och gott nytt år!

    SvaraRadera