Om mig

Jag är en 40-årig väldigt löparintresserad tvillingpappa, numera separerad, boende i Sollentuna, uppvuxen i Norrland. Vet inte vilken ambtion jag har med denna blogg men råkar du ha hittat hit så blir jag glad. Jag försöker annars att hitta min väg i löpningens mysterier och vill försöka att utvecklas så bra jag kan utifrån de möjligheter jag har med småbarn och heltidsarbete. Mitt huvudmål är än så länge att gör en så bra tid som möjligt på maraton men har även en del ambitioner på 10 km, halvmara och Lidingöloppet.

tisdag 22 februari 2011

Borgskalan?

Har lite funderingar kring hur jag ska se på Borgskalan som numera finns som ytterligare ett moment att fylla i när löppassen ska registreras på jogg. Vad är lätt och vad är ansträngande? Jag famlar i mörkret känner jag. Är lugn distans lätt eller ganska ansträngande? På Wikipedia går det t.ex. att läsa följande: ” Uppskattningen är subjektiv och individuell men är tänkt att korrelera med pulsen. T.ex. ska 13 på skalan motsvara ca 130 i puls.”

Jag har aldrig sprungit ett löppass med pulsmätare men har förstått att för att pulsen ska ligga på 130 så bör löpningen gå extremt långsamt. Utan att vara allt för säker på min sak så skulle jag gissa att det för mig kanske skulle handla om en kilometertid på 5,10 - 5,20. I de allra lugnaste återhämtningspassen håller jag detta tempo. Nu till nästa problem. På denna skala motsvarar 13 ganska ansträngande och för att då springa ett pass som enligt denna definition skulle kunna kallas lätt måste jag ju nästan hasa mig fram. Mycket lätt måste ju vara promenadtempo och ska vi klättra ner mot extremt lätt som motsvarar 6 på denna 20-gradiga skala så måste jag helt enkelt lägga mig och sova.

Nu raljerar jag naturligtvis en aning och vill spetsa till det hela men jag blir ändå en aning förvirrad och har svårt att hitta ett bra sätt att använda denna skala på. Hur kan den anses vara subjektiv och individuell samtidigt som den ska korrelera till pulsen? Jag har roat mig en del med att kolla runt lite på hur olika ”joggare” använder denna skala. Det är minst sagt ett roligt nöje att jämföra den subjektivt upplevda ansträngningsgraden i olika träningsdagböcker. Vissa springer extremt snabba VO2 max intervaller med den upplevda ansträngningsgraden 15 medan andra springer ett lugnt distanspass med exakt samma ansträngningsgrad. Nu får man ju såklart fylla i vad man vill på denna skala men verktyget känns en aning trubbigt om gemene man helt uppenbart inte har en aning om vad siffran egentligen betyder.

Den upplevda ansträngningsgraden på ett långpass tycker jag kanske är den lurigaste delen. Under ett relativt lugnt 30 km pass så är ju egentligen inte ansträngningsgraden särskilt hög. Däremot blir man rejält trött av att springa 3 mil ändå. Hur ska denna ansträngning uppfattas? Här antar jag att det blir svårt att kalla passet för lätt även om farten är just lätt. Någonstans mellan 14 och 16 känns rimligt i dessa fall. Men vad vet jag?

Som vanligt inom löpning och löpträning handlar det såklart till syvende och sist om att man gör som man vill. Det som helt enkelt känns bra för just mig är också bra för just mig. Jag tror att jag har kommit fram till att ett helt vanligt lugnt distanspass i lugn 4,50 fart och som också känns just lugnt hamnar på 12 vilket alltså motsvarar lätt. Ett tröskelpass bör hamna kring 16 och ett tufft intervall- eller backpass på 17 eller 18. Återhämtningspassen antar jag bör uppskattas som 10 eller 11 på skalan. Men för att komma ner mot 9 eller lägre känns det som om jag får sluta springa och börja promenera istället. Sedan kan jag naturligtvis inte låta bli att fundera kring hur jag ska uppnå siffran 20. Om jag springer 10 km under 38 minuter till hösten, inte minns något från sista kilometern, kräks efteråt och måste bäras ut från Hässelby idrottsplats då är jag nog nära 20 på Borgskalan.

2 kommentarer:

  1. Jag är lika vilsen som du och har sett att användares registreringar skiljer sig år. Att påstå att 13 på skalan ska motsvara 130 i puls blir ju skrattretande då alla har olika maxpuls, har man 170 i maxpuls kanske man kan springa distans med 130 i puls, jag med strax över 200 i maxpuls hamnar över 130 efter mindre än 400m löpning, även om det är i lugn fart!

    Hade man uttryckt att 13 på skalan ska motsvara x% av maxpuls hade jag känt mer förtroende för metoden

    SvaraRadera
  2. Staffan: Tänk inte så mycket på maxpulsen utan på vilken puls du haft under passet. Har du legat på 130 i puls så är det givetvis 13 på borgskalan. Kolla med Jonas Colting så får du se ;)

    SvaraRadera