Om mig

Jag är en 40-årig väldigt löparintresserad tvillingpappa, numera separerad, boende i Sollentuna, uppvuxen i Norrland. Vet inte vilken ambtion jag har med denna blogg men råkar du ha hittat hit så blir jag glad. Jag försöker annars att hitta min väg i löpningens mysterier och vill försöka att utvecklas så bra jag kan utifrån de möjligheter jag har med småbarn och heltidsarbete. Mitt huvudmål är än så länge att gör en så bra tid som möjligt på maraton men har även en del ambitioner på 10 km, halvmara och Lidingöloppet.

tisdag 11 januari 2011

En lek med fart och en tremilare!

Har haft några intensiva träningsdagar då jag faktiskt sprungit hela 62 km på 4 dagar. Inte ofta jag får till en sådan mängd på så kort tid. Hmm hur var det nu med mängdstressen? Ja ja perioder av mycket löpning kommer alltid att kännas bra. En välbehövlig vilodag imorgon och en lugn distans igen på onsdag innan det är dags att ge sig i kast med tvåhundringar på Bosöns inomhushall på torsdag. Det ska bli väldigt spännande att få genomföra detta pass och jag kan här passa på att tacka Lennart för detta initiativ.

Det som kanske gör att det känns lite extra bra att ha haft några löpfyllda dagar är nog att jag lyckats trotsa det eländiga underlaget som bestått av allt ifrån extremt jobbig snömodd till hala isgator. Jag tyckte mig behöva lite kvalitet i fredags och tänkte försöka genomföra någon form av kvalitet utomhus trots underlaget. Ett bra alternativ då man slipper känna tidsstress och hålla koll på intervallfarter är fartlek. Fartlek är en träningsform som jag alltid har gillat. Att helt enkelt öka farten i de antal meter jag själv bestämmer och jogga där emellan i de antal meter jag tycker känns bra. I fredags blev fartlekspasset en aning annorlunda då jag först nu har insett att min Garmin har en ”lap” funktion som gör att varje gång jag trycker där så startar jag eller avslutar en del av min fartlek. Egentligen fråntar detta lite av syftet med fartleken, nämligen spontana ökningar i valt tempo. Jag kan ju med denna funktion efteråt exakt se vilket tempo och hur länge jag sprungit så på något sätt blir det lite mer likt vanliga intervaller med joggvila. Dessutom får jag ju direkt svart på vitt hur snabbt det faktiskt har gått. Är i skrivande stund osäker på om jag vill använda ”lap” funktionen eller inte under kommande fartlekar.

Hur som helst så genomförde jag ett sådant pass och efter att jag kollat historiken på klockan framgick det att jag sprungit 8 fartökningar mellan 260 och 650 meter i farter mellan 3,25 och 3,55. Joggvilan var på några hundra meter i ca 5-fart. Med rådande vägunderlag måste jag nog säga att det var ganska bra farter jag fick till i min lek med farten.

Söndagens långpass var annars det jag kanske mest sett fram emot under helgen. Men visst var jag lite orolig för hur underlaget skulle se ut. Tyckte dock att det flöt på rätt så bra i behaglig 5-fart och min förhoppning om ett pass upp emot 3 mil slutade med att jag sprang exakt 3 mil. Avslutade en 4-dagars löpperiod med en väldigt lugn återhämtningsmil idag i så långsamt tempo som 5,12. Men dagen efter ett 3-milspass finns det liksom ingen anledning att ha ambitioner till högre fart. Är egentligen snarare överraskad att kroppen kändes så förvånansvärt pigg efter 3 mils löpning dagen innan. Jag brukar annars i regel alltid ha en vilodag efter ett långpass men jag tror att lugna återhämtingspass egentligen är väldigt bra efter ett långpass. Dessutom gör den min löparmix mer varierad :)

2 kommentarer:

  1. Snyggt pass, 30 km i 4:57-fart är kanon!! Hur motiverar du dig längs vägen? Jag får mer eller mindre smärre panik efter 1:30 och springer därför väldigt sällan längre än 20 km.

    Ses på torsdag.

    SvaraRadera
  2. Hej Tomas!
    Gillar också fartlek. Brukar göra den i terrängspår ibland då jag "rycker i uppförsbackarna och står på ett tag till efter backen". Det gillar jag :-). Det blir nästan lite kombinerat Fartlek och Backintervall. Lite svårt på vintern men bra träning under barmarksperioden.

    Säger som Hempa. Vi ses på torsdag!

    MVH

    SvaraRadera