Om mig

Jag är en 40-årig väldigt löparintresserad tvillingpappa, numera separerad, boende i Sollentuna, uppvuxen i Norrland. Vet inte vilken ambtion jag har med denna blogg men råkar du ha hittat hit så blir jag glad. Jag försöker annars att hitta min väg i löpningens mysterier och vill försöka att utvecklas så bra jag kan utifrån de möjligheter jag har med småbarn och heltidsarbete. Mitt huvudmål är än så länge att gör en så bra tid som möjligt på maraton men har även en del ambitioner på 10 km, halvmara och Lidingöloppet.

fredag 17 december 2010

Backintervaller, badminton och Öl!

I dessa jultider finns det inte alltid tid att ägna sig åt långa blogginlägg så det blir ett väldigt kort denna gång utan större ambitioner dessutom.
Sprang för första gången ett backintervallpass på löpband igår, 10X300m. Efter sedvanlig uppjogg skruvade jag upp motlutet till 7 % och höjde farten till 14,4 km/tim dvs. 4,10 tempo. Hade fått för mig att lutningen och farten skulle kännas lagom. Sprang 10 repetioner med en minuts vila. Jag klev helt enkelt av bandet och vilade i 1 minut medan det rullade vidare. Funkade väldigt bra att sedan hoppa på i farten igen, bara man höll sig i handtagen i början. Däremot blev jag förvånad över hur jobbigt detta var. Jag kan inte minnas senast jag var så trött efter ett intervallpass som igår. Tusingarna för en vecka sedan var ingenting jämfört med gårdagens pass. Förespråkarna för icke anaerob träning under grundträningsperiod skulle nog ha skällt ut mig eftersom mjölksyran nästan sprutade ut ur öronen på mig igår. Kanske får köra lägre lutning eller lägre fart nästa gång. Hur som helst så var det väldigt skönt att bli trött.
I kväll ska jag vara halvnyttig och sedan onyttig. Först blir det en badmintonmatch med min vän Jens som för övrigt är en enormt talangfull löpare. Jens gjorde 40,22 på Hässelbyloppet med väldigt begränsad mängd löpträning i kroppen. Sånt imponerar.  Vi har spelat badminton ihop under en massa år då vi var små och dessutom nu i vuxen ålder under en regelbunden tid för drygt 5 år sedan. Men då jag ställer mig på planen ikväll har jag inte hållit i ett racket på 4 år, vilket säkert kommer att göra sig påmint J Men det ska bli vansinnigt kul. Därefter ska vi ut på söder och dricka öl. Det ska bli minst lika roligt om än väldigt onyttigt. Men jag tror mig behöva lite öl ibland för att inte snöa in i nyttighetsträsket. Förmodad löpvila både idag och imorgon m.a.o. I min löparmix ingår även onyttigheter J

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Gör nog absolut ingenting att genomföra ett intervallpass så här i gundträningsperioden.

    Appropå badminton. Jag har en känsla av att du kommer få träningsvärk i muskler du inte visste att du hade. Det brukar bli så när man åker slalom, spelar fotboll, innebandy, etc. Vi får se hur du tar det :-).

    SvaraRadera
  2. Ha ha helt rätt Lennart. Sprang på bandet ikväll och hade en sanslös träningsvärk i arslet och på massa andra ställen med. Helt nya muskler användes som sagt :)

    SvaraRadera