Om mig

Jag är en 40-årig väldigt löparintresserad tvillingpappa, numera separerad, boende i Sollentuna, uppvuxen i Norrland. Vet inte vilken ambtion jag har med denna blogg men råkar du ha hittat hit så blir jag glad. Jag försöker annars att hitta min väg i löpningens mysterier och vill försöka att utvecklas så bra jag kan utifrån de möjligheter jag har med småbarn och heltidsarbete. Mitt huvudmål är än så länge att gör en så bra tid som möjligt på maraton men har även en del ambitioner på 10 km, halvmara och Lidingöloppet.

söndag 26 juni 2011

Jag är ingen millöpare! Jag är en maratonlöpare! Frankfurt here I come!

Jag har fortfarande en vag förhoppning om att kunna springa milen under 38 minuter i år men jag tror inte att jag är där ännu. För några dagar sedan så gjorde Thomas och Staffan beundransvärda insatser på 10 000 m på bana då de båda växeldrog varandra till tider som med marginal underskred 38 minuter. Jag kan här inte låta bli att dra paralleller till mina egna möjligheter att klara milen på en liknande tid. Jag hade 4 minuter bättre tid än Thomas på maran i Sthlm. Det skulle kunna leda fram till ett resonemang där man kan se en rimlighet i att även jag skulle kunna klara sub 38. Tyvärr tror jag inte att den logiken håller. Vissa personer är bättre på längre distanser och vissa är bättre på kortare. Kanske låter det väl självkritiskt men jag tror helt enkelt inte att jag är någon millöpare av rang. Jag är inte snabb men jag är ganska seg och uthållig. Av den anledningen är jag helt enkelt en sämre millöpare än Thomas. Ett annat exempel på detta är Patrik som jag slog med 10 minuter på maran. På 10 km skulle jag i nuläget gissa att vi är ganska jämna. Jag skulle tippa att vi  under bra förutsättningar skulle kunna göra en tid ner mot 38,30.

Så vart vill jag komma med detta resonemang? Egentligen skulle jag kunna agera på två sätt. Det ena sättet är att helt enkelt ge mig sjutton på att även jag ska kunna göra en riktigt bra miltid och koncentrera mig mer på korta intervaller och fartträning överhuvudtaget. Det andra är att inse faktum och kanske inrikta mig mer på det jag är bättre på och utveckla den sidan av min löpning istället. Jag är förnärvarande helt och hållet inne på att det senare alternativet är det som kommer att gälla för mig. Åtminstone under den närmaste tiden. Självklart innebär även en maratoninriktad löpträning en del korta intervaller. Däremot kommer huvudinriktningen att ligga på längre fartuthållighet, träning i marafart och tröskelträning. Kommer jag trots detta att springa milen under 38 minuter innan året är slut så får det ses som en bonus som jag egentligen inte riktigt tror på.

Planerna inför hösten börjar alltså att ta form. Jag känner mig dessutom just nu riktigt sugen på att komma igång på allvar med hård löpträning igen. Målet att springa maraton under 3 timmar ter sig allt mer som det stora överskuggande målet med min löpning för tillfället. Jag ser det inte som om jag ger upp andra distanser eller att min löpning kommer att förlora något i sitt innehåll. Det är helt enkelt inte svårare än att jag tror mig vara bäst på maratondistansen och jag tycker dessutom att det är den allra roligaste distansen att springa. Att dessutom ha ett så självklart stort drömmål som att springa den under 3 timmar gör ju inte det hela mindre intressant.

Den 30 oktober kommer jag att stå på startlinjen för att ge mig i kast med 42 195 meter på Frankfurts gator och jag är lycklig ända in i själen för att detta är mitt stora och enda mål fram till dess. Det blir inget Lidingölopp i år. Det kanske blir ett millopp och förmodligen en halvmara i Stockholm men pressen på mig själv att göra bra tider vid dessa tillfällen känns inte alls så stor och jag är glad att jag har hittat rätt i min löpning just nu. Jag tror helt enkelt att jag kommer att ha roligare på en halvmara eller ett millopp där de i så fall får ses som intressanta inslag i min övergripande maratonsatsning denna höst.

2 kommentarer:

  1. Jag betraktar mig å andra sidan inte som en speciellt bra millöpare heller, springer lite för fegt för det generellt även om det gick jättebra med Thomas hjälp förra veckan!

    Har för mig att du inte varit särskild nöjd efter dina millopp och du har säkert tid att tjäna på ett lopp där du får ut din riktiga kapacitet. Men det är nog klokt att sikta på en sak i taget och låta en bra höstmara vara huvudmålet och låta andra resultat komma som "bonus". Med hjälp av långa intervaller tränar du ju fartuthålligheten som du har nytta av både på millopp och på maran.

    Det ska bli kul att följa dig mot Frankfurt!

    SvaraRadera
  2. Tror du har rätt i detta Staffan. Även om jag inte specifikt tränar för milen så kan jag nog få till ett hyfsat millopp ändå i höst :)

    Tomas

    SvaraRadera