Om mig

Jag är en 40-årig väldigt löparintresserad tvillingpappa, numera separerad, boende i Sollentuna, uppvuxen i Norrland. Vet inte vilken ambtion jag har med denna blogg men råkar du ha hittat hit så blir jag glad. Jag försöker annars att hitta min väg i löpningens mysterier och vill försöka att utvecklas så bra jag kan utifrån de möjligheter jag har med småbarn och heltidsarbete. Mitt huvudmål är än så länge att gör en så bra tid som möjligt på maraton men har även en del ambitioner på 10 km, halvmara och Lidingöloppet.

lördag 30 april 2011

Hårdaste veckan avslutad!

Det känns så fantastiskt skönt att kunna få konstatera att veckan genomfördes nästan exakt enligt plan.  I en tillvaro där mycket kan inträffa och pass kan tvingas bli inställda är det alltid skönt att saker ibland får bli precis som man har tänkt att de ska bli. Den här veckan blev just en sådan vecka då allt blev som det var tänkt att det skulle bli. Åtminstone vad gäller löpningen, men det är ju det den här bloggen handlar om.
Jag har precis avslutat det sista passet på denna mastodontvecka och veckans mängd blev 96 km på 6 dagar. Det betyder faktiskt en dryg mil mer än mitt tidigare mängdrekord för en vecka. Nu ska man naturligtvis inte stirra sig blind på mängdrekord hit och mängdrekord dit, men lite roligt kan man ju få ha J
Löparmixen hölls dessutom levande veckan igenom.  Ett distanspass med ett rejält inslag av löpning i marafart. Ett återhämtningspass. Ett vanligt distanspass. Två olika intervallpass. Ett med tuffa tusingar som jag skrev om i mitt tidigare inlägg och ett tröskelpass med 3X2000 i strax under 4-fart. Sist men inte minst så avslutades veckan med dagens relativt lugna långpass på hela 36 km. Med en knapp månad kvar till maran så var detta det längsta pass jag kommer att springa. Nästa helg är det tävling på Kungsholmen då halvmaran ska springas och därefter blir det kanske ett eller två kortare långpass. Dagens 36 km sprangs i ett snitt på 4,51 och det kändes som en helt rätt fart att ligga i idag. Intentionen var att  passet skulle löpas i en avsiktligt lugnare fart och jag höll mig ganska bra till den tänkta intentionen. Det var också oerhört skönt att känna att jag efter 36 löpta kilometer faktiskt hade massor med krafter kvar och inte kände mig särskilt trött.
Så här på valborgsmässoaftonen firas det lite här och där. Själv kommer jag att tillbringa kvällen med lite chips, ostkrokar och Trocadero och bara njuta av endorfinerna som spritter omkring i min kropp och se tillbaks på en härlig löparvecka som så väl behövdes inför kommande prövningar. I morgon blir det en skön vilodag då jag ska umgås med min son hela dagen J

1 kommentar: