Om mig

Jag är en 40-årig väldigt löparintresserad tvillingpappa, numera separerad, boende i Sollentuna, uppvuxen i Norrland. Vet inte vilken ambtion jag har med denna blogg men råkar du ha hittat hit så blir jag glad. Jag försöker annars att hitta min väg i löpningens mysterier och vill försöka att utvecklas så bra jag kan utifrån de möjligheter jag har med småbarn och heltidsarbete. Mitt huvudmål är än så länge att gör en så bra tid som möjligt på maraton men har även en del ambitioner på 10 km, halvmara och Lidingöloppet.

onsdag 16 februari 2011

Bloggvila och långpassvila

Alldeles för få uppdateringar i min blogg den senaste tiden. Men Thailandvistelsen fick också bli en vila från min blogg. Nu blir det mer regelbundet skrivet kan jag lova.

Återigen tillbaka till vinterkylan alltså. Jag kan inte under några som helst omständigheter påstå att detta känns roligt. De senaste vintrarnas ihållande kyla och snöande känns enbart tråkigt. Jag vill springa i värme och på barmark, i shorts och t-shirt. Jag misstänker dock att då man befunnit sig i värme en tid så känns den rådande vintern ännu jobbigare att hantera.

Men nu är jag hemma igen och löpträningen ska bedrivas under rådande omständigheter vare sig jag tycker det känns kul eller inte. Jag tycker att löpträningen flöt på hyfsat i Thailand och jag sprang faktisk exakt 17 mil under mina 3 veckor. Detta måste jag säga var ett fullt godkänt träningsresultat. Det som stressar mig just nu vad gäller löpningen är dock avsaknaden av långpass i snart en månad. Jag inser nämligen att med höjda krav på mina resultat och min träning så utgör långpassen kanske det viktigaste fundamentet för att öka möjligheten till en bra maratontid. Att inte ha sprungit ett enda långpass på en månad känns av den anledningen långt ifrån bra.

Jag försöker intala mig själv att det är långt kvar till den 28:e maj och att jag har mer än 3 månader på mig att se till att kroppen hinner få sina långpass. Dessutom är det framförallt under mars och april som den mer seriösa mängdträningen ska bedrivas. Men jag upplever ändå en viss stress över detta och dessutom känner jag också en viss mängdstress överhuvudtaget. Jag har kanske för höga krav på min träning men då jag ständigt vill försöka öka mängden och kvalitén så blir det på något sätt svårt att vara nöjd över den träning som ”bara” blir av. Jag skulle egentligen vilja se att samtliga veckor innehöll minst 60 löpta kilometer med minst ett bra kvalitetspass och ett långpass. Vissa veckor ser ut så men långt ifrån alla. Under den tid som nu är kvar till maran måste jag se till att de flesta veckor ska se ut just så. Ett långpass, ett kvalitetspass och 60+ i km. Ska väl inte vara så svårt att få till tycker jag.

Var idag ute på mitt första löppass efter en tredagarsvila efter hemkomsten. Ett vanligt distanspass som inte alls kändes bra. Jag har nu i snart 2 veckor haft en lätt tryckande känsla i bröstet och varit slemmig och hostig och det vill inte riktigt släppa. Tanken idag var ett lite snabbare distanspass i ca 4,30 fart. Efter 2 km i detta tempo kände jag dock att kroppen inte riktigt var med och jag bestämde mig för att sluta kämpa och nöjde mig med lugn 5-fart som egentligen kändes som 4,40-fart i ansträngningsgrad. Är kanske inte allt för orolig över detta men nu vill jag så gärna komma igång med bra pass och jag vill ha en positiv löpkänsla i kroppen. Just nu känns löpningen sådär och en viss form av motivationsbrist kan jag också finna. Men allt löser sig nog till slut får jag hoppas.

2 kommentarer:

  1. Februari är de sega förkylningarnas tid, jag känner själv av det. Du hinner Tomas, känn ingen stress, du har redan nu lagt en otroligt fin grund inför maran och genom att, som du själv skriver spetsa till träningen inkl långpass i mars och april så kommer du vara väl förberedd när det är dags.

    Fundera över varför du ställer så höga krav på dig själv! Just nu, där jag är, har jag känt behovet ett tag att låta löpningen vara en zon där jag kan släppa på alla krav som finns på mig och det har nu under en period med tufft på jobbet och en liten hemma, varit nödvändigt för mig. Det betyder inte att jag inte kan pressa mig på enstaka pass men jag vägrar just nu stressa över att jag inte tränar tillräckligt!!

    SvaraRadera
  2. Kloka ord Staffan. Tar till mig och begrundar. Ska verkligen jobba med mängdstressen. Som du säger. Jag vet ju att jag har lagt en bra grund. Får börja där.

    SvaraRadera