Om mig

Jag är en 40-årig väldigt löparintresserad tvillingpappa, numera separerad, boende i Sollentuna, uppvuxen i Norrland. Vet inte vilken ambtion jag har med denna blogg men råkar du ha hittat hit så blir jag glad. Jag försöker annars att hitta min väg i löpningens mysterier och vill försöka att utvecklas så bra jag kan utifrån de möjligheter jag har med småbarn och heltidsarbete. Mitt huvudmål är än så länge att gör en så bra tid som möjligt på maraton men har även en del ambitioner på 10 km, halvmara och Lidingöloppet.

fredag 27 maj 2011

Dan före dan och lite gissningar på sluttider!


Har en ledig dag hemma i dag. Vet egentligen inte om det är bra eller dåligt inför morgondagens examensprov på Stockholms gator. Mitt nattjobb ställer till en del problem ibland vad gäller sömnsvårigheter. Dessutom har man denna vecka gjort omfattande golvrenoveringar i tvättstugan som ligger 2 trappor under mig. Följden har blivit att min sömn minst sagt har varit störd.  Trots en extrem trötthet så har jag ändå haft svårt att sova de senaste 2 nätterna. Jag lider alltså av ett stort sömnunderskott dagen innan Stockholm Marathon och med tanke på vilken pirrande förväntan i kombination med en lätt nervositet som brukar infinna sig kvällen innan maran så är sömnen mitt stora problem just nu. I övrigt känns det mesta bra. Jag äter och dricker enligt diverse kolhydratladdande teoretiska principer. Dricker dessutom rödbetsjuice som ju ska vara undergörande för syreupptagningsförmågan. Min oro över kramp försöker jag lindra genom att de senaste dagarna ha ätit kalciumtabletter.

Staffan skrev igår ett blogginlägg där han gissade lite olika sluttider på maran imorgon. Min sluttid satte han till 3,12. Jag misstänker att detta inte alls är en dålig gissning. Även om jag har vissa förhoppningar om en bättre sluttid. Det jag dock vet är att jag kommer att vara nöjd med en tid som underskrider fjolårets 3,16. I den bästa av alla världar klarar jag mitt årsmål på 3,07. Men det är verkligen i den allra bästa av världar. Tror att vårens turbulens inte har fört mig till denna sluttid i nuläget.

Planen imorgon då? Jag har för avsikt att springa så jämt som möjligt. Mitt måltempo är enligt 3,07-planen ett 4,25-tempo. Min tanke är fortfarande att försöka att lägga mig i detta tempo och helt enkelt se hur långt det räcker. Första milen bör alltså passeras någonstans kring 44 minuter. halvmarapasseringen på ungefär 1,33 och 30 km slutligen kring 2,13. Sedan få jag väl helt enkelt se i vilken utsträckning jag orkar hålla detta tempo de sista 12 kilometerna. Logiskt sett tappar jag förmodligen en hel del i tempo men låt oss säga att jag kan tappa ner till 4,40 de sista 12 så skulle detta ändå innebära en sluttid på ca 3,10. Detta förutsatt att jag inte likt föregående år får kramp i slutet. 

Hur jag i slutändan lyckas genomföra min plan är naturligtvis beroende av en massa omständigheter. Jag har en tendens att påverkas väldigt mycket av dagsform. Hur jag lyckas i min mentala kamp mot trötthetsdemonerna är en annan faktor. Sist men inte minst är jag lite rädd för min nuvarande sömnbrist.

Men… det bästa av allt. I morgon ska jag ha roligt. Alla vi som ska springa på Stockholms gator ska ha roligt och vi ska alla vara nöjda med ett genomfört lopp och kanske inte stirra oss blinda i allt för stor utsträckning på eventuella missade mål. Jag vill till sist göra en Staffan och även jag gissa lite sluttider på några bloggare och några som bor i min närhet. Tyckte Staffans idé var så rolig att jag plankar den rakt av. Hoppas det är ok Staffan? J

Patrik springer i mål på 3,13,13. Han gjorde 1,27 på halvmaran och har som årsmål 3,10, en tid han inte själv tror på i morgon. Har han däremot en perfekt dag kan han fixa det. Dock tror jag att en lugnt fixar sub 3,15.

Hempa springer i mål på 3,11,30. Hans halvmaratid imponerar stort och kanske skulle innebära en ännu bättre sluttid med större erfarenhet av långpass.

Lennart springer i mål på 3,15,50. Lennart har verkligen följt sin träningsplan denna vår och matat långpass efter långpass. Hans tempo på de senaste distanspassen visar på en bra kapacitet.

Mathias springer i mål på 3,03,30. Vet att han inte själv tror på denna tid. Jag kan dock inte annat göra än att tro att han kan gå ner mot 3 timmar imorgon. Mathias tränar enormt mycket och har ett tempo på sina pass som ibland är helt ruggigt snabba. Med lite mer långpasserfarenhet skulle han vara en 2,50 löpare.

Olov springer i mål på 3,16,10. Han kommer klara sitt mål på sub 3,20 med råge. Imponerade också stort på sin halvmara. Endast en veckas återhämtning  gör att jag inte vågar gissa på en bättre tid.

Jeanette springer i mål på 3,55,40. Jag tror definitivt att hon fixar sub 4 imorgon. Vårens träningsmängd och resultatet på halvmaran visar inte på något annat än att hon fixar det.

Petra springer i mål på 3,59,10. Vet att hon inte själv gillar att få press på sig, men även hon kan fixa sub 4 imorgon med en bra dag.

Anna springer i mål på 4,12,10. Tror egentligen att hon har kapacitet mot en tid nära 4 timmar. Men i skrivande stund lider hon av magproblem och kommer hon till start så blir det svårt att prestera på topp.

Till sist säger jag lycka till, till mig själv och alla ni andra som ska springa i morgon J

12 kommentarer:

  1. Smickrande att du tror på en så pass bra tid för mig...det har ju dock varit så att jag i stort sett följt dina tider från året innan så kanske 3,16 är mer troligt. Fast då hade du som sagt kramp så kanske kanske sub 3,15 om min höft håller.

    Vad gäller din tid så borde du med tanke på träningstider och bättre yttre förutsättningar ímorgon än tidigare år absolut kunna gå under 3,10. Jag gissar på 3,09,02.

    Men som du mycket riktigt påpekade så får vi inte glömma bort att njuta imorgon. Det är nu belöningen kommer efter vinterns slit. Men det bästa av allt kommer att vara öl, chips och CL-final imorgon kväll :)

    /Patrik

    SvaraRadera
  2. Hej Tomas!
    Hoppas du får rätt men även om det kan vara ett bra tempo på passen kunde det kanske kännas bättre :-).

    Kul att du tror på mig :-).

    MVH

    SvaraRadera
  3. Ha ha ha du är galen Tomas!
    Min tid kommer att bli 4,17,23 och jag kommer att vara sååå lycklig :)

    Stort lycka till imorgon, det kommer att gå strålande.

    Nu kör vi :)
    Petra

    SvaraRadera
  4. Tack för positiv omskrivning! Höjer självförtroendet vilket aldrig är fel!

    Lycka till imorgon! Har en känsla av att jag kommer i mål ganska exakt tio minuter efter dig men att jag ändå grejar 3:20. Så jag tror på dig. Men kom ihåg att njuta, upplevelsen är i det långa loppet viktigare än tiden.

    SvaraRadera
  5. Oj oj oj. 3.03.30. Skulle jag närma mig en sådan tid skulle jag stå på stadion och göra volter. Men friskt vågat hälften vunnet sägs det och eftersom jag inte har något att jämföra med så är det bara köra :)

    Funderar på att hålla efter 3.15 farthållarna och föröka dra i från dem på slutet. Men som sagt, jag har absolut ingen aning om vad jag egentligen kan. :)

    I vilket fall som helst..stort lycka till i morgon!

    SvaraRadera
  6. Oj då verkar som ni alla är lite överraskade över mina gissningar. men vet ni en sak.. ni kan mer än ni tror.. så det så :)

    I morgon kör vi så det ryker!

    SvaraRadera
  7. Det var roligt med gissningar här. Det är ju min första mars så man vet ju aldrig vad som händer :)
    Stort lycka till i morgon och jag tror på nytt Pb.

    SvaraRadera
  8. 3:05 - otroligt imponerad är jag. Riktigt snyggt sprunget och roligt att träffa på dig innan start. Om du mailar mig (se bloggen) så kan jag skicka bilden jag tog på IP!

    Grattis och kul att ses igen!!!
    Staffan

    SvaraRadera
  9. Jävlar vad bra lopp du fick till! Stort grattis!

    SvaraRadera
  10. grattis till väl genomförd insats!!

    biffen

    SvaraRadera
  11. Stoooort grattis!!!! 3:05. 3:05. 3:05! Jäklar vad kul att du fick till ett sånt drömlopp!

    SvaraRadera
  12. Tack för gratulationerna :) Jag är väldigt nöjd så ni vet :) Kommer med en rapport i kväll från loppet som kan bli ganska lång :)

    SvaraRadera