Om mig

Jag är en 40-årig väldigt löparintresserad tvillingpappa, numera separerad, boende i Sollentuna, uppvuxen i Norrland. Vet inte vilken ambtion jag har med denna blogg men råkar du ha hittat hit så blir jag glad. Jag försöker annars att hitta min väg i löpningens mysterier och vill försöka att utvecklas så bra jag kan utifrån de möjligheter jag har med småbarn och heltidsarbete. Mitt huvudmål är än så länge att gör en så bra tid som möjligt på maraton men har även en del ambitioner på 10 km, halvmara och Lidingöloppet.

lördag 14 januari 2012

Nytt år

Mitt skrivande har minst sagt kommit av sig. Men om jag ska skriva så måste jag själv vilja ha något att berätta. Inte så att jag inbillar mig att allt det jag skriver är så fantastiskt intressant att läsa för folk i allmänhet eller  ens för löpintresserade i synnerhet. Jag kan dock inte bara uppdatera min blogg pliktskyldigast av den enda anledningen att den ska hållas levande. Men ju längre det går mellan tillfällena jag skriver desto mer kommer tankarna huruvida jag ska ha en blogg eller inte. Jag tror trots allt att jag vill ha kvar denna blogg men hur den under detta år kommer att utvecklas har jag för tillfället ingen aning om. Inser ibland att jag blir lite för analyserande och funderande. Ibland kan man ju bara skriva enkla redovisande inlägg om träning eller tävling. Vi har ju precis påbörjat ett nytt år, vilket naturligtvis innebär nya mål och nya planer. Ett nytt år innebär ju också att det är roligt att titta bakåt. Att sammanfatta och jämföra statistik.

Förra året sprang jag mer än jag någonsin tidigare gjort under ett år. Inte så väldigt stor grej egentligen eftersom det var mitt tredje år av mer regelbunden seriös löpträning men jag lyckades med målsättningen att öka mängden för tredje året i rad i alla fall. Om än inte med så många mil.

Så här har löputvecklingen sett ut under mina 3 år som lite mer seriöst satsande löpmotionär:

                      Mil                Antal pass    Km/pass

2009              188                150                12,6

2010              269                201                13,4

2011              280                195                14,4

Under det senaste året sprang jag därmed i snitt 5,4 mil i veckan eller 7,7 km varje dag. Att jag skulle springa så pass mycket under ett år fanns naturligtvis inte i min begreppsvärld för några år sedan.

Jag kan också konstatera att jag hela tiden tenderar att springa fler långpass på bekostnad av kortare intervallpass. Jag gillar helt enkelt att springa långt. Men jag inser också att andelen kortare intervallpass skulle kunna bli betydligt fler. Under dessa år har kortare intervallpass då jag sprungit mellan 200 och 800 meter legat på mellan 7-10 pass/år. Alltså inte ens en gång i månaden har jag bemödat mig att springa kort och snabbt.

Antalet långpass har däremot blivit fler och längre:

Pass 20-30 km                   Pass 30 km eller längre

2009              16                                        5

2010              18                                        12

2011              12                                        20

Det år som nu har inletts kommer löpmässigt att bli ett spännande år. Jag tror att jag behöver öka mängden något. Men jag tror också att jag måste försöka att träna lite smartare, mer genomtänkt. Interaktionen mellan kvalitet och kvantitet är alltid intressant. För mig är löpningen ett sökande och en upptäcktsfärd. Jag ser inte att jag kommer att göra några stora omvälvande förändringar  i min träning förutom att kanske lägga lite mer vikt på styrketräning. I övrigt så kommer det att handla om att ha kul och att naturligtvis försöka att nå målsättningen att springa ett maraton under 3 timmar.

Maratonutveckling 2009-2011

2009              3,27
2010              3,16
2011              3,04
2012              ???

Det ska väl inte vara så svårt att spränga denna gräns!!

1 kommentar:

  1. Hi, I came across your site and wasn’t able to get an email address to contact you. Would you please consider adding a link to my website on your page. Please email me back.

    Thanks!

    Mandie Hayes
    mandie.hayes10@gmail.com

    SvaraRadera